Resa till Norrbotten den 30 augusti - den 2 september 2021

Det var en vacker sensommardag när vi, 23 veteraner som kommit till Luleå samt vår guide, Karl Axel Enström, anlände till Hybrit. Här fick vi en såväl gedigen som utmärkt genomgång av Hybritprojektet av Mikael Nordlander, projektansvarig på Vattenfall, och Per Hellberg, Director plant operations. Efter lunch for vi vidare mot Jokkmokk och åkte då även förbi Boden och tog en titt på markområdet där konsortiet H2 Green Steel tänker etablera en fullskaleanläggning för, att precis som Hybrit, ersätta kol med vätgas vid framställning av järnpellets för ståltillverkning. Vid polcirkelpassagen hade vi en liten ceremoni och Polcirkelcertifikat utdelades till samtliga veteraner. Anders Bodén hade knåpet ihop ett litet kryss som vi roade oss med under bussresan mellan all information och anekdoter från Karl-Axel och andra veteraner. Vid framkomsten på kvällskvisten till Jokkmokk visade det sig att ett missförstånd uppkommit mellan oss och Samemuseet som innebar att det tyvärr var stängt.

Hybritanläggningen

Vi är certifierade och får nu passera Polcirkeln

Även nästa dag hade vi tur med vädergudarna. På förmiddagen dag 2, innan vi lämnade Jokkmokk, gjorde vi ett snabbt besök på Jokkmokks Tenn för att sedan fara vidare till Porjus. På vägen dit passerade vi Akkats kraftverk med Bengt Lindströms konstnärliga utsmyckning och kraftverket Ligga som Berth Häglund berättade om då han varit ansvarig för uppförandet som platschef. I Porjus togs vi emot av Stig-Arne Jansson vid Kungaporten i det gamla kraftverket. Stig-Arne, som även är en Vattenfall veteran, visade oss runt på både det nya och det gamla kraftverket. Det gamla kraftverket är en verklig sevärdhet och delar av lokalerna används idag för forskningsändamål. Efter en lite sen lunch i Porjus, där några också fick möjlighet att se en replika av Carl Milles ”Guds hand”, for vi vidare till Stora Sjöfallet för vandring eller bastubad samt middag i trevligt umgänge och livliga samtal.

Bearbetning av tenn vid Jokkmokks Tenn

Bengt Lindströms målning, Akkats kraftstation

Stig-Arne som guidade oss i både nya och gamla kraftstationen i Porjus

Dag 3 bjöd på både regn och blåst när vi på förmiddagen lämnade vårt vandrarhem, dvs Mountain Lodge, för att fara till Ritsem för helikoptertur ut i fjällvärlden. På vägen till Ritsem stannade vi vid Suorvadammen och höll på att blåsa bort. Vi fortsatte till Ritsem och tog en titt på kraftverket och beundrade utsikten över fjällvärlden innan vi tog oss vidare till helikopterlyftet. I lätt regn och lite blåst åkte vi i grupper om fyra ut till Akkastugorna, en av svenska turistföreningens fjällstugor. Om vädret tillåtit hade vi åkt till Teusadalen. Men tyvärr var det för blåsigt denna dag varför vi valde ett ställe med stugor om det skulle bli mer regn. Här tillagades av Karl-Axel, Gunnar, Åke och undertecknad en fjällunch bestående av souvas stekt på en muurikka ute i det fria och potatisgratäng. Till efterrätt fick vi het vispgrädde med kaffeost och även kokkaffe så klart. Allt mycket gott och mycket speciellt norrländskt. Efter lunch och fjällvandring tog helikoptrarna oss åter till Ritsem efter några timmar. En del hann även bastubada denna dag innan det åter blev dags för middag i trevliga vänners lag.

Helikoptern som tog oss från Ritsem till Akka

Matlagning ute i det fria vid Akkastugorna

Maten smakade mycket bra

Dag 4 lämnade vi Stora Sjöfallet i gråväder för att fara till Gällivare. Innan vår guidade tur i Malmberget och Gällivare for vi upp till utsikten på Dundret i Gällivare. Några av oss hann dessutom med lite inköp av norrländska delikatesser. En mycket duktig guide visade och informerade om den stora flytten av Malmberget som pågår. Vi såg både hus under rivning och uppförande samt flyttade hus och guiden berättade bl.a. om de ekonomiska villkoren för de som tvingas flytta. Vi tog en tur till Koskullskulle dit många fina hus flyttats. Så var det dags att sätta kurs mot Luleå, både centralstation och Airport, med ett litet kaffestopp dessförinnan. Väl framme var resan tillända med många nya intryck och upplevelser av både natur, teknik och framförallt renkött i olika former. Vid flygplatsen tackade vi varandra och de flesta flög tillbaka till Arlanda medan några fortsatte till olika destinationer med bil eller med järnväg.

Rivning av hus i Malmberget

En film har producerats, bestående av deltagarnas egna bilder och videoklipp.

Om länken inte fungerar att klicka på, kopiera länken och klistra in den i din webb-läsare (Microsoft Edge, Google Chrome eller annan).