Besök på Spritmuseet den 27 april 2022

Vi var 19 veteraner som samlades för ett eftermiddagsevent på Spritmuseet på Djurgården.

Vi började kl 13 med en lunch i restaurangen och av sorlet att döma vid lunchen fanns ett uppdämt behov av att umgås tillsammans med ”gamla” arbetskompisar.


Efter lunchen gick vi vidare till baren och intog en lite speciell och mycket god GT gjord på Pink Gin, ett svenskt gin från Stockholms Bränneri och en rosafärgad speciell tonic. Efter denna fantastiska och uppfriskande drink var det dags för den guidade turen i ”Spritlandet Sverige”.

 



Vi hade en duktig och entusiasmerande guide som berättade om utvecklingen i Sverige från det att sprit introducerades i Sverige på 1400-talet och då som medicin. Även vi fick medicin i form av ett spetsglas fyllt med O.P. Anderson Aquavit. Supandet tilltog under århundradena, hembränningen ökade. På 1700-talet verkade det vara som värst inte minst sedan Eva de la Gardie kom på att det gick att göra brännvin av den nyligen införda potatisen. Eva blev bl.a. invald som den första kvinnliga medlemmen i Vetenskapsakademin för denna bragd. På 1800-talet kom nykterhetsrörelsen igång. Hembränningen förbjöds i mitten av 1800-talet och kunskapen om fetthjärta och skrumplever ökade pga kraftiga informationsinsatser och information om drinkarens utveckling från värdshuset, fängelset, fattighuset till graven. Bilder visades på fräscha ynglingars förvandling till utslagna försupna gubbar. Supandet minskade men inte tillräckligt. Motboken infördes 1919 och avskaffades först 1955.

 

Vi fick även information om embryot till Systembolaget som uppstod i Falun på 1800-talet pga problemet med berusade gruvarbetare vilket innebar att all spritförsäljning enbart fick ske genom en enda butik i Falun under kontrollerade former. All vinst från denna spritförsäljningen gick till välgörande ändamål.

 

Vi här i Skandinavien, tillsammans m Ryssland, tillhör det s.k. brännvins- och vodkabältet. På 1970-talet hade Systembolaget i Sverige kampanjer för att vi skulle gå över till vin i stället för brännvin, man t.o.m. hade fonetisk text under vinernas namn så att vi skulle kunna uttala dessa utländska namn korrekt. Numera dominerar vinförsäljningen och vi är mer ett öl- och vindrickande folk.

 

Det var ett mycket uppskattat besök av våra deltagare.

 

Reklam från 1970-talet

 

 

 

 

 

 

Text och foto Hélène Blomberg