Besök på Spritmuseet den 27 april 2022
Vi var 19 veteraner som samlades för ett eftermiddagsevent på
Spritmuseet på Djurgården.
Vi började kl 13 med en lunch i restaurangen och av sorlet att döma vid
lunchen fanns ett uppdämt behov av att umgås tillsammans med ”gamla”
arbetskompisar.
Efter lunchen gick vi vidare till baren och intog en lite speciell och
mycket god GT gjord på Pink Gin, ett svenskt gin från Stockholms
Bränneri och en rosafärgad speciell tonic. Efter denna fantastiska och
uppfriskande drink var det dags för den guidade turen i ”Spritlandet
Sverige”.

Vi hade en duktig och entusiasmerande guide som berättade om
utvecklingen i Sverige från det att sprit introducerades i Sverige på
1400-talet och då
som medicin. Även vi fick medicin i form av ett spetsglas fyllt med O.P.
Anderson Aquavit. Supandet tilltog under århundradena, hembränningen
ökade. På 1700-talet verkade det vara som värst inte minst sedan Eva de
la Gardie kom på att det gick att göra brännvin av den nyligen införda
potatisen.
Eva blev bl.a. invald som den första kvinnliga medlemmen i
Vetenskapsakademin för denna bragd. På 1800-talet kom nykterhetsrörelsen
igång. Hembränningen förbjöds i mitten av 1800-talet och kunskapen om
fetthjärta och skrumplever ökade pga kraftiga informationsinsatser och
information om drinkarens utveckling från värdshuset, fängelset,
fattighuset till graven. Bilder visades på fräscha ynglingars
förvandling till utslagna försupna gubbar. Supandet minskade men inte
tillräckligt. Motboken infördes 1919 och avskaffades först 1955.
Vi fick även information om embryot till Systembolaget som uppstod i
Falun på 1800-talet pga problemet med berusade gruvarbetare vilket
innebar att
all spritförsäljning enbart fick ske genom en enda butik i Falun under
kontrollerade former. All vinst från denna spritförsäljningen gick till
välgörande ändamål.
Vi här i Skandinavien, tillsammans m Ryssland, tillhör det s.k.
brännvins- och vodkabältet. På 1970-talet hade Systembolaget i Sverige
kampanjer för
att vi skulle gå över till vin i stället för brännvin, man t.o.m. hade
fonetisk text under vinernas namn så att vi skulle kunna uttala dessa
utländska namn korrekt. Numera dominerar vinförsäljningen och vi är mer
ett öl- och vindrickande folk.
Det var ett mycket uppskattat besök av våra deltagare.
Reklam från
1970-talet





Text och foto Hélène Blomberg
|