Månadsmötet 21 september 2011

 

Hemligheten bakom alla medaljer

Larry Poromaa är svenska skidlandslagets vallachef. Vid dagens månadsmöte berättade han vad jobbet innebär, intervjuad av Leif Emsjö. Från mitten av november till slutet av mars pågår World Cup-säsongen med tävlingar alla helger (utom en). Landslagsåkarna har var och en många par skidor som vallateamet försöker se till är i perfekt skick inför varje tävling. Det innebär att belaget ska ha rätt struktur, att glidet är optimalt samtidigt som  fästet är perfekt i motluten. Arbetet påbörjas dagen före tävlingen men måste ibland göras om tävlingsdagen, när vädret plötsligt slår om.

 

Vallateamet består av ca 10 personer, vallare, ”testpiloter” – och en meteorolog! Vallarna har hand om skidorna för tre åkare, lagom antal för en bra och nära relation mellan åkare och vallare. Testpiloterna, ofta f.d. elitåkare, provar hur skidorna ”känns” efter olika behandlingar. Det kan ibland bli 3-4 mil om dagen flera dagar i sträck. Inget jobb för vanliga motionärer! Prepareringen av skidorna sker inne i den här ”bussen”, för dagen parkerad vid Råcksta Herrgård.

 

Går det inte att matematiskt räkna ut vilken typ av valla skidorna ska ha för att fungera optimalt, om man vet temperatur, luftfuktighet och vilken åkare som ska använda dem? Svaret är nej enligt Larry Poromaa. Det finns så många fler faktorer som påverkar glid och fäste, tex hur smutsig snön är. Det var den faktorn som tidvis spökade för svenskarna i Skid-VM i Oslo i vintras.

 

Det är dåligt med jämställdheten i vallabussen. Inte en enda kvinna jobbar  i teamet, inte ens med damlagets skidor. Det beror på att det inte finns några kvinnor som vill hålla på med detta, enligt Poromaa. Kanske beror det på arbetsmiljön? Den har i alla fall på sistone blivit bättre med en effektivare ventilation som för bort damm och rökgaser när tex fluorkarboner värms in i ytvallan. Poromaa visade oss efter mötet hur arbetet går till inne i vallabussen.

 

Något vallatips för oss motionärer? - Ja, sa Poromaa, lägg inte på för tunt lager med fästvalla. Fem, sex lager ska det vara, varav det första bör vara grundwax, som ökar vallans förmåga att sitta kvar i hårda fören. Första lagret värms in med vallajärn. Viktigt är att skidorna har rätt spann  för dig som åkare. Inte för hårt – då kan man inte trycka ner fästvallan i snön. Och inte för mjukt – då ligger fästvallan mot underlaget hela tiden och ger sämre glid.

Den detaljen får du hjälp med där du köper skidorna.

 

Ett trettiotal Veteraner lyssnade intresserat på beskrivningen av det omfattande och (för de flesta av oss) okända arbetet bakom landslagets kamp för medaljer i skidspåren.